طريق اللجوء

جلست في قريتي سبع شهور و بعد عناء طويل مع أمي أقنعتها بالهجرة خارج وطني الحبيب سوريا، فخرجت من قريتي و كأنني كنت أموت آلاف المرات على ما حل بها من دمار و خراب فالكلام يختلف عن الصوت و الصورة. مررنا في العاصمة و تشعر كأنها دولة بعيدة عن حمص و ما حل بها، و حتى عندما دخلنا درعا التي كانت هي الشعلة. فحمص دمرّت تماما. عبرنا باقي المحافظات، جلسنا من العصر حتى المغرب في درعا و كان وضعها متوتر و لكن ليس كحمص و ما حل بها، آهات عليك يا حمص الحنونة و لما حل بك. كانوا شباب درعا سيخرجوا بنا إلى الأردن فاشتبك الجيش النظامي و الحر على الحدود السورية في منطقة اسمها تل شهاب و إذ بالشباب يسارعون بعودة الأهالي الذين يريدون الهجرة و من معهم من أطفال و جرحى إلى منازلهم و قالوا لنا أنه قد تأجلت هجرتنا إلى يوم غد. و في الساعة الرابعة بعد منتصف الليل سارعنا في المغادرة إلى منطقة تسمى وادي العرايس في تل شهاب و مشينا أربع ساعات و كأنهم أربعة أعوام من الخوف و الرعب. فويلي أحمل ملابس لي و لأمي و لأخي الذي كان معتقل و الذي لا تعرفه حتى نفسه بسبب اعتقاله. فويلي أمي أقودها و أخاف عليها من الطريق و الظلام. كانت معي بالجسد فقط و قلبها عند إخوتي الثلاثة في حمص و ويل أخي المريض الذي كنت أمسك بيده و أخاف عليه من الضياع، و الله يا قارئ قصتي بأن قلمي عاجز عما في قلبي، بت أخاف أن أكون في كابوس طال ليله و ما عدت أعرف هل أنا في حلم أم حقيقة ليتني ما عرفتها. بقدر ما كنت متفائلة بالربيع العربي بقدر الآن ما أشعر بخوف و استياء لما يحل بأهلنا في سوريا. أسأل الله العظيم بالنصر القريب لهم.

-إيمان

I stayed in my village for seven months, and after some struggle with my mother I convinced her to leave my beloved country Syria. So I left my village and I was dying a thousand times over what had happened to it, over all the destruction and devastation; but talking is not like seeing and hearing. We passed through the capital and it seemed like a distant city from Homs and what had happened to it, and even when we entered Dar’a that was the flame; Homs had been completely destroyed. We stayed in Dar’a from the afternoon and until sunset, it was tense but not like Homs and what had happened to it. Oh how I grieve over you, the kind city of Homs. The men in Dar’a were going to take us into Jordan but clashes in the Tal Shehab area near the border caused us to turn back and our trip was postponed till the next day. And at four in the morning we left through an area called Wadi Al-Arayes; we walked for four hours but they were like four years fear and terror. I had to walk carrying my clothes and those of my mother and brother who had been arrested and doesn’t even recognize himself after he was released. I had to also guide my mother in the darkness and the dangerous road; she was with me in body but her spirit was with my three brothers who remained in Homs. I held my sick brother’s hand for I was afraid he would get lost. My pen cannot describe what is in my heart; I started to fear that I am living a long nightmare and I couldn’t tell the difference between a dream and a reality that I wished I wasn’t living. As much as I was optimistic about the Arab Spring, as much as I am in pain to what is happening to our people in Syria, I pray for their victory to come soon.

-Iman

2 Comments

Filed under General

2 responses to “طريق اللجوء

  1. Ghaleb

    الربيع العربي للأسف رجع العرب عشرين ربيع للوراء وصار بدنا إصلاح للإصلاح !!
    لا حول ولا قوة إلا بالله…

  2. hanadi

    ولكن هذا تاريخ أكثر الثورات الشعبية. الثورة الفرنسية، الثورة الروسية، الثورة الصينية، الثورة الكوبية، الثورة في هايتي… هذه الثورات لم تتم في سنة أو سنتين. هذه الثورات استغرقت عدة سنين كي يحصل الشعب على ما يريد و للأسف جميعها شهدت الكثير من الدمار و القتل. الثورة الفرنسية أكبر مثال على ذلك. كي تكون الثورة تغيير حقيقي و مستمر لا بد لها من الاستمرار، و الا تكون انقلاب على نظام حكم ظالم و استبداله بنظام اخر فقط. استمرار الثورات و استمرارية الاصلاح هو مؤشر جيد يدل على وعي الشعوب بان الثورة ليست سحر بل بداية عملية تغيير طويلة (كما الثورة المصرية) . أما الثورة السورية فتحولت الى حرب أهلية و ليست من الربيع في شيء .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s